2020-as Ombuds Világnap élménybeszámoló

Az idei Ombuds Világnap minden képzeletünket felülmúlta!!

  1. Egyrészt, az esemény előadói a szakma legjobb szakemberei közül kerültek ki.
  2. Másrészt, az eseményt az American Bar Association és az International Ombuds Association is hirdette. Ez a két intézmény szervezeti ombuds témában a világon a legismertebb, és a szakma legjobbai vannak benne jelen. Így az eseményünk hirdetése hihetetlen nagy elismerést jelentett.
  3. Harmadszor, annyian jelentkeztek, hogy le kellett zárni a jelentkezést a program megkezdése előtt, hiszen több mint 120-an regisztráltak, miközben a Zoom mindössze 100 embert enged be. Ilyen nagy izgalommal kezdődött a 2020-as Ombuds Világnap ünneplése.
     

Megtiszteltetés volt, hogy a konferencia első előadója Charles L. Howard, a Nemzetközi Ombuds Szövetség ügyvezető igazgatója volt, aki az ombuds tevékenység történelmi felvezetéssel kezdte előadását, kitérve az ombuds tevékenység evolúciójára, vagyis arra, hogy a svéd klasszikus ombuds szerepkörtől hogyan jutottunk el a mai a szervezeti ombuds szerepkörig. Mindezen túl kitért a szervezeti ombuds tevékenység alapvető elveire is: a függetlenségre, a pártatlanságra, az informalitásra, kiemelve a titoktartást és a bizalmasságot, amely valójában megkülönböztet egy ombuds személyt a szervezet bármelyik másik szereplőjétől. Az ombuds személy, minden szervezeti egységtől függetlenül, a munkavállalói problémákra – visszaélésre, mobbingra, munka morálból, vagy különböző kommunikációs / vezetői stílusból adódó félreértésekre –nyújt támogatást.
 
Ezt követően Nora Galer, az ENSZ Ombuds Irodájának egykori igazgatója mesélte el, hogyan jött létre az első szervezeti ombuds iroda az ENSZ-ben a 2000-es évek elején. Az egykori igazgató a már említett alapelveken túl kiemelte, hogy egy szervezeti ombuds személy nem rendelkezik sem döntéshozói jogkörrel, sem kivizsgálási kapacitással. A szerepkör célja a különböző munkahelyi konfliktusok méltányos és igazságos kezelése, a jó munkahelyi légkör fenntartása érdekében.
 
A második panelbeszélgetés témája a külső és belső ombuds tevékenység előnyeiről és kihívásairól szólt Lynne Chaillat a McKinsey és Camilo Azcarate, az European Southern Observatory ombuds személye közötti párbeszéd keretein belül. Az elsődleges előny egy belsős kolléga kinevezése mellett, hogy a már kialakult kapcsolatainak, bizalmi hálójának, és a szervezet kultúra ismeretének köszönhetően könnyebben tud érvényesülni a szervezetben, ellenben egy kívülről érkező személlyel, akinek mindezeket először ki kell alakítania. Ugyanakkor a függetlenség, pártatlanság és titoktartás megtartása könnyebben fenntartható egy kívülről érkező személy esetében, mint a belső munkatárséban.
 
A konferencia utolsó részében a jövőbe mutató online működés lehetőségeit és kihívásait mutatta be egyrészt Alberto Elisavetsky, az ODR Latinamerica (Online Vitarendezés Latinamerica) elnöke, aki előadásában az Internet adta lehetőségekről beszélt. Másrészt Bruce MacAllister, a Business Excellence Solutions ügyvezetője, aki az online vitarendezés előnyeiről beszélt, kiemelve az egyszerű hozzáférhetőséget, illetve az online tér kihívásairól, főként a titoktartásról és bizalmassággal kapcsolatos aggodalmakról.
 
Köszönjük a rengeteg támogatást és az aktív részvételt.
 
A szerző Mosonyi Diana Vállalati Konfliktuskezelő, Szervezeti Ombuds és mediátor.



Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel:

Érdekel ez a terület