content/csomó_a_zsebkendőn.jpg

Csomó a zsebkendőn

Pataki Sándor
Üzlet & Pszichológia (2013/augusztus-szeptember II.évfolyam/4. szám)
http://www.upszi.hu/menedzsment/cikk/csomo_a_zsebkendon

Kezdő klinikai pszichológusként annak idején gyakran hallottam az orvos kollégáktól, ahogy a betegeiket a stressz-mentes életvitelre biztatják. Gyakran eljátszottam a gondolattal, hogy nekem min kellene változtatnom egy ilyen életvitel megteremtéséhez. Arra jöttem rá, hogy valószínűleg fel kellene hagynom a munkámmal, de a családommal és a barátaimmal is minimálisra kéne redukálnom a kapcsolatomat. Ugyanis az engem érő stressz döntő hányada ezekből a körökből származik:

  • konfliktus van a főnökömmel
  • gond van a beosztottjaimmal
  • gond van a gyerekkel
  • összeszólalkoztunk a feleségemmel
  • valami baja van a barátomnak
  • izgulok anyám miatt
  • elromlott a kocsim stb.

Mind a leghétköznapibb események, és mind képes stresszt okozni. Mindannyiunkban él a stressz-mentes élet romantikus vágya és ideálja. Sokan ennek megteremtését tekintik egyik megvalósítandó céljuknak.

Mik is a stressz-mentes élet jellemzői?

A kiszámíthatóság, biztonság, tervezhetőség, a megélt helyzeteink befolyásolhatóságának, irányíthatóságának érzése. Vezetőkkel dolgozva, ha megkérdezzük őket, hogy mi az egyik legfőbb erénye egy mai vezetőnek, azt a választ kapjuk leggyakrabban, hogy a változásra való nyitottság, mert ez a legjellemzőbb állapot a vállalatoknál.

Változások, stressz nélkül? Ez a lehetetlen kategória!

Valójában a stressz egy természetes jelenség, és a szervezetünk csodálatosan működik, mert ilyenkor arra koncentrál, hogy az adott helyzetet minél gyorsabban meg tudjuk oldani. Ehhez fiziológiai szinten minden támogatást igyekszik megadni: hevesebben kezd verni a szívünk, vér tódul az agyunkba, hogy jobban tudjunk koncentrálni, kitágul a pupillánk, hogy az érzékelésünk felerősödjön, vér áramlik az izmunkba a fokozott teljesítmény támogatására. Az állati viselkedésben ez úgy jelentkezik, hogy amikor előbukkan egy vetélytárs, egy ellenség, vagy egyéb veszély, akkor gyorsan el kell dönteni a „fuss vagy üss” dilemmát, máris cselekedni kell, és a fiziológiai reakciók mind ezt segítik.

A természetes folyamat viszont az, hogy miután elmúlik a vészhelyzet, a szervezet megnyugszik, visszaáll a szokásos működésmódra. Ha újabb stressz éri, megint felerősödnek ezek a fiziológiai folyamatok, de annak elmúltával újra visszaáll a természetes állapot. Ezek az impulzusok extrém megterhelést jelentenek, megviselik a szervezetet. A nehézség az, hogy a civilizált világban túl gyakran érik a szervezetet stresszt okozó ingerek, ezért nincs elég idő a pihenésre. Egy állandó magas aktivációs szinten élünk, aminek minden bizonnyal igen sok negatív következménye van, lelki (pl. kimerültség, depresszió) és testi (érrendszeri, emésztőrendszeri, stb.) betegségek forrása lehet.

Van még egy, pszichológusok által megfigyelt összefüggés:

A stresszes helyzet tehát a szervezetünkben egy fokozott reagálási képességre való készenlétet indít el, és segít a megoldásban. De a stressz megjelenését követő felfokozott lelki állapot rontja is a teljesítményt, ha már túlmegy egy bizonyos határon. Ezt nevezzük „debilizáló” szorongásnak, amikor a túlzott lelki teher miatt egy illető a megszokott színvonalán mélyen alul teljesít.

Üzlet & Pszichológia, Konfliktuskezelés, Változás és menedzsment, Stresszkezelés, Vezetés, Delegálás, Fejlesztő vezetőMivel az egyéni különbségek nagyon eltérőek, mindenkinek magának érdemes átgondolni, milyen helyzeteket tud jól kezelni, és mi az amit érdemes elkerülnie, vagy ha nem elkerülhető, fokozott felkészüléssel enyhíteni a bénító hatását.

A stressz kezelésének készsége, az ilyen helyzetekből való tanulás képessége, ezáltal a komfort zóna tágításának lehetősége valószínűleg a sikeres működés egyik fontos összetevője.

Meghatározó jelentőségű, hogy kellő tudatossággal mindenki megtalálja a stressz-oldásnak azt a formáját, ami a maga számára a legmegfelelőbb. Legyen ez sportolás, valamilyen hobby, kirándulás, közös program a családdal, barátokkal, szórakoztató program (főleg nevetéssel járó), vagy karitatív tevékenység.

Csomó a zsebkendőn

A vezetők számára a leggyakoribb stresszt okozó tényező a túlterheltség. Az a jellemző, hogy sok a feladat, kevés az idő mindenre, ugyanakkor jó lenne hazamenni úgy, hogy ébren legyen a család, és ne kelljen otthon is még a benti munkán dolgozni. Az állandó súlyos időhiánnyal küzdő vezetőn gyakran a következő tüneteket láthatjuk:

  • Feszült, türelmetlen, sértődékeny, kiabál a beosztottakkal, kiélező a kollégákkal.
  • Otthon levert, amikor otthon van, akkor sincs jelen, fáradt, mégsem alszik jól.
  • Kívülről pedig az érződik, hogy nem figyel az emberekre, jelen van a megbeszélésen, de mintha nem figyelne, nem tudja tartani a kitűzött határidőket, ezért mentegetőzik, vagy támad, ill. soha nem elérhető.

Elkerülhetetlen tehát egy vezető számára megtanulni, hogy hogyan gazdálkodjon az idejével. Azt is mondhatjuk, hogy akinek nincs maga által jól végiggondolt időterve, az arra kárhoztatott, hogy azok időbeosztásához igazodjon, akiknek van ilyen. Emlékszem rá, hogy régen a nagyanyám, ha valamit nem akart elfelejteni, csomót kötött a zsebkendőjére, hogy az emlékeztesse, valami fontosat meg kell tennie. Számomra ez az emlékeztető módszerek első generációja. Ma már rengeteg tanfolyam, tréning, és könyv áll rendelkezésre a témában, igen gazdag anyaggal, amelyek mindegyike tárgyalja az időgazdálkodás legfőbb elveit, elemeit. Tapasztalatom szerint mindenütt téma:

  • a feladatok rangsorolásának szükségessége,
  • besorolása a fontos-sürgős mátrix alapján,
  • a delegálás fontossága,
  • az időrablók kezelése és
  • általában szó esik az egyéni bioritmus figyelembe vételének jelentőségéről is.

Óriási a tárháza a különböző papír alapú és elektronikus naptáraknak, az időgazdálkodást támogató rendszereknek. Ezek között van egyszerűbb, van bonyolultabb, de mindegyik alkalmas a célra. Mégis sokszor találkozom olyan megjegyzéssel, hogy „Voltam én már ilyen tréningen nem is egyen, mégsem segített rajtam!”

Meglátásom szerint három féle hiba vezethet az ilyen eredményre:

1. Nem vette komolyan, vagy nem elég nyomatékosan mondták neki, hogy az időgazdálkodás egy rendszer, aminek kiindulópontja a saját célok végiggondolása az összes lényeges szerepeire vonatkozóan. Mi a célja, mint családos ember, mi a célja, mint egy adott beosztású munkavállaló, vagy mi a célja, mint az X klub titkára stb. Ezen belül kell aztán meghatározni minden területen, hogy milyen lépések, teendők szükségesek a kitűzött célok eléréséhez. A munkahelyi célok meghatározása ugyanígy a munkahelyi időgazdálkodás első lépése. Gondoljunk csak bele, ha valakinek az a célja, hogy a jól kialakított, rutinból végrehajtható munkája mellett egy jó társaságban legyen naponta, mennyire másként fogja a feladatait megválasztani és rangsorolni, mint akinek feltett szándéka, hogy amilyen gyorsan csak lehet, mint vezető, egyre magasabbra lépjen a ranglétrán. A célok meghatározása ilyen módon az adott feladatok besorolásának szempontját is meghatározza, és egyben motivációt is teremt az időgazdálkodás teendőinek fegyelmezett gyakorlásához. Amikor egy projekt elindul, ugyanígy nagyon fontos azzal kezdeni, hogy mi a legfontosabb cél. Nem csak azért, hogy az előrehaladást és teljesítést tudjam követni, hanem azért is, mert menet közben ez lesz az iránymutató az egyes tevékenységek rangsorolása megállapításához.

2.  Nem gondolta végig, hogy a számtalan rendelkezésre álló eszköz közül, számára melyik a leghasználhatóbb. Az időgazdálkodás különböző eszközei olyanok, mint a fogyókúra receptek: Ugyanaz a recept nem mindenkinek működik, de valamelyik biztosan, csak meg kell találni a megfelelőt. Ha túl bonyolultat választ valaki, elveszhet benne, nem fogja érezni, hogy segíti a munkáját, sőt, plusz feladatként fogja megélni a kezelését. Ha túl egyszerűt, akkor félő, hogy nem nyújt számára számottevő előnyt, nem lép előrébb a korábbihoz képest. Ezt jól végig kell gondolnia mindenkinek, és próbálkozni kell, amíg ki nem alakul a személyre szabott technika, és a megfelelő eszköz.

3.   Nem volt elég fegyelmezett, hogy az időgazdálkodás teendőit rutinná alakítsa. Ahhoz, hogy a rendszer jól működjön, folyamatosan napirenden kell tartani, egészen addig, amíg már automatikusan, készség szinten zajlik. Biztatásképpen azt érdemes elmondani, hogy a megfelelő időgazdálkodás nem csak hatékonyabb munkavégzést tesz lehetővé, de kevesebb stresszt, kevesebb megterhelést, nyugodtabb lelki állapotot is teremt. Újra lehetővé válik, hogy ismét meglássuk a munkánknak azt a szépségét, ami miatt választottuk, és amit már elveszni véltünk. A jól bejáratott időgazdálkodás segítségével újra katedrálist építhetünk a fárasztó és kilátástalan kőfaragás helyett.

logo_tanacsadas

Kérdéseit munkatársunk telefonon vagy e-mailben megválaszolja.

Érdeklődöm

Klienseink mondták

BUDAPESTI ERŐMŰ ZRT.

"A Concordiát egy olyan feladatra kértük fel, melynek célja nem az általában vett vezetői készségek fejlesztése, hanem a meglévő vezetői tudástár megújításán keresztül egy sokkal egységesebb, és a jelenkori vezetési kihívásokat is kezelni tudó vezetői szemlélet és vezetői készség kialakítása volt, egy olyan vezetői csapatnál, akik közül többen évtizedes tapasztalattal rendelkeznek. Egy újabb színezetet adott a programnak, hogy a másfél éven átívelő program közben egy tulajdonosváltás is megvalósult. A Concordiának a tréning során a meglévő vezetői tapasztalatokra alapozva sikerül elérnie, hogy a vezetőink bevonódjanak a programba, és megragadva a változó környezet által amúgy is felvetett kérdéseket, új alapra helyezzék a céges vezetői hitvallást. A program során kellő teret adtak a résztvevők által behozott témáknak, helyzeteteknek, és az érzelmi töltés mértékétől függetlenül minden esetben sikerült jól moderáltan és a cél eléréséhez szükséges mértékben tartani a kereteket, és zárni az egyes részeket.

Összességében egy jól végiggondolt, kerek program valósult meg. Külön köszönjük Szilágyi Tamásnak, hogy szükség esetén, olykor nyugalmával és coacholással támogatta a program szervezőit is."

Néda Attila

Humán szolgáltatási vezető

 

Főbb ügyfeleink

  • pa_mol
  • pa_sanmina
  • pa_kh2
  • pa_bert
  • pa_richter
  • benteler
  • Audi
  • Mvm
  • Gls
  • Mercedes