content/lean_gyorsdiganózis.jpg

Lean gyorsdiagnózis

Sok vak, még a született vakok is, látnak álmukban. Elképzelik, hogyan nézhet ki a világ és az őket körülvevő emberek. Persze valós tapasztalat híján nem tudják eltalálni a valódi színeket.** Milyen minőségi változást okozna egy ilyen született vak ember világról alkotott érzékelésében, ha csak egyetlen napra látóvá válna! Sokszor vagyunk magunk is belső vakok. Tudunk tanácsot adni a barátunknak, hogyan hozhatná rendbe a kapcsolatát, egészségét, pénzügyeit,… míg ha magunk kerülünk szorult helyzetbe, néha teljesen tanácstalanul állunk.

Dorka István

Tapasz a szervezeti belső vakságra – Tanulj meg látni!

„Ma még csak tükörben, homályosan látunk. Akkor majd színről színre.”*

Szervezetben dolgozva talán még komplexebb feladat megkeresni, hogy a sok összegabalyodott viszony és szál között melyiknek érdemes megkeresni a végét és elkezdeni felgombolyítani. Különösen, ha már magunk is elfogadtuk, hogy itt ez a dolgok rendje.

„A pácban mindenki benne van.”*** Még ha nem is biztos, hogy felismertük már a szervezetünknél.

A „pácnak” vannak tünetei, és a legtöbben belülről is érzékelik ezeknek egy-egy aspektusát, áttételes lecsapódását, meg hát kívülről is sok minden beszédes egy szakértő szemnek. Szerencsére, ha ezeket a mozaikokat összeállítjuk, akkor fontos segítséget adhatnak a szervezet helyzetének megértéséhez és a fejlődési lehetőségek beazonosításához. Lean gyorsdiagnózisunkkor beszélgetünk a szervezet kulcsszereplőivel, megfigyeljük a fő folyamatot, megkérdezzük, mit mérnek – vagy mit nem. A beérkező sokféle tünetet, adatot, javaslatokat és ötletet aztán mind kiöntjük az asztalra, szortírozzuk, hogy karbantartási dolgok ide, vezetői kommunikáció, célok, mérőszámok lebontása oda, szállítási késedelemről, vagy a napi „tűzoltások”-ról mondottak és megfigyeltek amoda. Ezek a tünetek, amazok problémák, ezek itt gyökérokok. Ezután behívjuk a kiválasztott vezetőkből és kulcsemberekből álló csapatot, hogy tessék, nézzetek rá, ez a ti saját életetek, legalábbis a szervezet sok szereplőjének a napi 8, 9, 10, 16, 24 vagy valahány órája, mely bizony lean szempontból ilyen és ilyen veszteségekkel van tele. Döntsünk arról, hogy mi legyen ezekkel! Egy ilyen lean szemléletű diagnózist végigolvasva, általunk készített fényképeket, adatelemzéseket, vagy videofelvételeket végignézve nem ritka a nagy rácsodálkozás: mit is csinálunk mi ebben a nagy rohanásban?

A lean szakirodalom „hidden factory”-nak, rejtett gyárnak hívja azokat a vevői szempontból nem értékadó, vagy veszteség-tevékenységeket, amiket pedig gyakran időnk jelentős részében végzünk a szervezetben:

•    többet indítunk gyártásba, mint amit a vevő kért, csak, hogy a végére biztosan meglegyen a kívánt darabszám;

•    naponta akár többször áttervezzük a gyártási programot, mert semmi sem a terv szerint megy;

•    túlórát szervezünk, hogy a lemaradást behozzuk, vagy selejtet javítsunk;

•    tároljuk, szállítjuk, könyveljük az elszigetelten dolgozó munkaállomásaink között az anyagot, mégis mindig anyagra várunk;

•    a nap végén megnézzük, hogy vajon mi is készült el a tervhez képest, és mely vevőket kell értesítenünk arról, hogy sajnos késni fogunk;

•    leltározzuk a hegyekben álló készleteinket, ami persze mindig eltér a könyvértéktől,

•    véget nem érő értekezleteken próbáljuk kitalálni, hogy vajon a termelékenységünk miért maradt el múlt hónapban a tervezettől…

Vajon meddig fogják megfizetni vevőink rejtett gyárunk költségét is? Valószínűleg addig, amíg valaki más olyan ajánlatot nem kínál, amiben ezek már nem szerepelnek ilyen súllyal. Akinek már ráállt a szeme a „leanes” látásmódra, annak nem kunszt összeírni száz fejlesztési lehetőséget egy-két nap alatt bármilyen területről vagy folyamatról. Ezért fontos, hogy legyenek szempontjaink a fő fejlesztési irányok kiválasztásához. A gyorsdiagnózis során teszünk arra is javaslatot, hogy lean szakértőként melyik lenne az első 2-3-4 kupac az asztalról, amivel mi kezdenénk a fejlesztést. A döntés persze a vezetésé. A tucatnyi elvégzett gyorsdiagnózis során volt, aki megköszönte, biztosított elismeréséről az anyag színvonalával és értékével kapcsolatban, majd eltette a fiókjába a dokumentációt.

„Sokféle népek vannak. Az egyik nem tud, a másik nem akar……Itt van a kutya eltemetve.”****

És volt, aki belevágott. Az utóbbiak között nem ritkaság, hogy 0,5-1 éven belül 20-30%-ot javult a szállítási határidőtartás, vagy felére csökkent az átfutási idő, a termelékenység 20-30%-ot nőtt, vagy a túlóra, a készletek jelentősen csökkentek. A fejlesztéseknek a tempója, a haladás módja szervezeti kultúránként eltérő lehet. De a sikeres, tartós változások alapja ugyanaz: Először megtanulunk látni.

Ennek első lépése lehet a Lean gyorsdiagnózis, mely

  • lean, mert lean szemléletünk segíti azt, hogy ezúttal ne a megszokott módon nézzünk rá magunkra, a folyamatainkra, a problémáinkra,
  • gyors, mert 2-3 nap alatt elvégezzük a felmérést. Ahhoz, hogy a legnagyobb kupacok felkerüljenek az asztalra, ez is több mint elég, a kimaradtakra pedig valószínűleg úgysem lenne erőforrásunk.
  • diagnózis, mert a fő célja az, hogy a legégetőbb, legfájóbb, legnyilvánvalóbb,  problémák, fejlesztési lehetőségek egyszerre felkerüljenek az asztalra, lehetővé téve a vezetőségnek, hogy egy lean szűrőn, perspektíván át nézzen rá ezekre, és a rendelkezésre álló erőforrások mérlegelésével döntsön arról, hogy mivel kezdődjön a lean utazás.

*(A szeretet himnusza (1 Kor. 13,1-14,1)

**Wikipédia ’Vakság’ szócikke felhasználásával

***Hamvas Béla: Karnevál

****A.A. Milne: Micimackó, Hatodik fejezet, Amelyben Fülesnek születésnapja van és két ajándékot is kap

Dorka István

Agárd 2012-02-27-28

logo_tanacsadas

Kérdéseit munkatársunk telefonon vagy e-mailben megválaszolja.

Érdeklődöm

Klienseink mondták

LUFTHANSA TECHNIK BUDAPEST KFT.

"2008-ban kezdtük meg együttműködésünket a Concordiával, egy az egész vállalatot érintő vezetőképző program kidolgozása kapcsán. Egy igazi partnert ismertünk meg bennük. A Concordia csapata nagyon könnyen integrálódott a mindennapi életünkbe, így alaposan megismerték igényeinket, ezáltal egy nagyon hatékony és testreszabott programot sikerült létrehozni és működtetni."

Fáy János

HR igazgató

Főbb ügyfeleink

  • pa_mol
  • pa_sanmina
  • pa_kh2
  • pa_bert
  • pa_richter
  • benteler
  • Audi
  • Mvm
  • Gls
  • Mercedes