content/fenntartható_fejlődés.jpg

Változás – fenntartható fejlődés

Globális válság korszakát éljük, mely vezetési válságot is eredményez. Úgy tűnik, hogy a kihívások nagyságával, sebességével a vezetők nagy része nem képes szembenézni. Dr. Visser különböző vezetők szemüvegén keresztül vizsgálta ezt a kérdést a változásokkal kapcsolatban, egy Cambridge-i kutatási program keretében, a fenntartható fejlődést középpontban tartva.

Szelei Gabriella

Dr. Wayne Visser:  Changing the World, One Leader at aTime / Változtassunk világunkon – minden vezető tehet érte.

Hogyan vélekedik Jim Collins /From Good to Great/: “A változás nem forradalom, hanem folyamat, úgy képzeljük el, mint egy hatalmas lendkereket, melyet erőteljes, hatalmas lökésekkel mozdítunk előre, míg el nem érjük az ún. áttörési pontot. Ez után az áttörés után kell a vezetőknek szinte körülbástyázva támogatni a fenntarthatóság érdekében az új értékeket, kultúrát, ösztönző eszközöket, szabályokat, erőforrásokat.”

Az Accenture és az ENSZ közös 2010-es kutatása alapján a változáshoz vezető út alappillérei a következőek: innováció, felhatalmazás, zárt hurkos módszerek (closed-loop practices)/ együttműködés és fegyelmezettség.

Fegyelmezettség? A fegyelmezettség, számonkérhetőség kultúrája nem a struktúrákról, kontrollról szól elsősorban.  Jim Collins: “Ha az embereid fegyelmezettek, nincs szükség hierarchiára. Ha a gondolataid fegyelmezettek, nincs szükség bürokráciára. Ha a cselekedeteid fegyelmezettek, nincs szükség túlzásba hajló ellenőrzésre.”

Jeffrey Immelt, a GE CEO-ja szerint, mindehhez hozzá kell tenni azt a gondolatot, mely bizonyítja, hogy érted: “a vezetés nem rólad szól, úgy kell cselekedned, hogy másokat helyezel előtérbe, csapatokat építve”.

A multinacionális környezetben ennek nehézségét növeli a határokon átívelő változás, mely innovatív és inkluzív együttműködési folyamatokat tesz szükségessé a gyártásban, értékesítésben, vezetésben…, mindehhez kötve az inspiráló jövőkép létrehozását, a hosszú távú gondolkodást, a stratégiai beruházások, a nemzedékek együttműködése lehetőségének megteremtését.”

Ray Anderson, az Interface elhunyt CEO-ja szerint.” a fenntarthatóság magában foglalja az embereket, folyamatokat, termékeket, helyszíneket, a planétát /társadalmi és környezeti kihívásokat / és a profitot – egyiket sem lehet előtérbe helyezni a többi tényező kárára.”

Robert Greenleaf a fenntarthatóság alapjának az olyan vezetést tartja, mely szolgál.

“A vezetés egyfajta szolgálat, egy mocorgó érzéssel kezdődik, szolgálni akarsz. Tudatos döntés: így akarsz vezetni. Ennek a gyakorlatnak a legjobb tesztje az, hogy akiket szolgálsz = vezetsz, vajon fejlődnek?, egészségesebbek?, bölcsebbek?, szabadabbak?, önállóbbak?, autonómabbakká válnak?,  ők is egyre inkább szolgálnak?”

Dr. Visser itt visszatér a kiinduló gondolathoz, és ezt mondja: sokfajta hitet kell megváltoztatni, pl. azt, hogy “a piacot láthatatlan kezek mozgatják”, ” globális politikai egyezség kell ahhoz, hogy a klímaválságot megoldjuk”,”az üzlet/business az egyetlen erő, mely fenntartható és felelős jövőt képes létrehozni.” Dél-Afrikai tapasztalatát példának hozva hangsúlyozza következtetésként: “A változás szisztematikus, azért történik meg, mert emberek milliói kis akciókat hoznak létre, kis lépéseket tesznek, néha koordinálva, néha elszórtan. Időnként bátor, kockáztató vezetésre is szükség van, de szükséges hozzá a támogató környezet, társadalom, vagy szervezet, mely képes változni.”

/dr.Wayne Visser Angliában él, “gondolatvezér” a vállalatok társadalmi felelősségvállalása területén, a CSR International alapítója, igazgatója, 12 könyv szerzője/

Fordította, összefoglalta: Szelei Gabriella

Budapest, 2012. április

logo_tanacsadas

Kérdéseit munkatársunk telefonon vagy e-mailben megválaszolja.

Érdeklődöm

Klienseink mondták

BUDAPESTI ERŐMŰ ZRT.

"A Concordiát egy olyan feladatra kértük fel, melynek célja nem az általában vett vezetői készségek fejlesztése, hanem a meglévő vezetői tudástár megújításán keresztül egy sokkal egységesebb, és a jelenkori vezetési kihívásokat is kezelni tudó vezetői szemlélet és vezetői készség kialakítása volt, egy olyan vezetői csapatnál, akik közül többen évtizedes tapasztalattal rendelkeznek. Egy újabb színezetet adott a programnak, hogy a másfél éven átívelő program közben egy tulajdonosváltás is megvalósult. A Concordiának a tréning során a meglévő vezetői tapasztalatokra alapozva sikerül elérnie, hogy a vezetőink bevonódjanak a programba, és megragadva a változó környezet által amúgy is felvetett kérdéseket, új alapra helyezzék a céges vezetői hitvallást. A program során kellő teret adtak a résztvevők által behozott témáknak, helyzeteteknek, és az érzelmi töltés mértékétől függetlenül minden esetben sikerült jól moderáltan és a cél eléréséhez szükséges mértékben tartani a kereteket, és zárni az egyes részeket.

Összességében egy jól végiggondolt, kerek program valósult meg. Külön köszönjük Szilágyi Tamásnak, hogy szükség esetén, olykor nyugalmával és coacholással támogatta a program szervezőit is."

Néda Attila

Humán szolgáltatási vezető

 

Főbb ügyfeleink

  • pa_mol
  • pa_sanmina
  • pa_kh2
  • pa_bert
  • pa_richter
  • benteler
  • Audi
  • Mvm
  • Gls
  • Mercedes