content/community.jpg

Vajon miért jelenti a szervezeti egészség az adu ászt az üzleti életben? (Dan Schawbel)

A szervezeti egészségről: Interjú Patrick Lencionival

Az interjúban Patrick beszél az új könyvéről, arról, hogyan tegyünk szert versenyelőnyre, miért meghatározó a szervezeti egészség a sikerhez stb.

Mi inspirálta „Az előny” megírását, és mitől más ez a könyv, mint a korábbiak?

Gyerekkoromtól érdekelt a szervezeti egészség, bár akkor ez még bizonyára nem volt tudatos. Emlékszem, ahogy a papám beszélt azokról a logikátlan és problémás dolgokról, amelyeket a vezetés tett a vállalatnál, és ez bántott engem.

Később, ahogy elkezdtem dolgozni egy stratégiai vezetési tanácsadó cégnél, gyorsan eljutottam arra a következtetésre, hogy különböző működési zavarok akadályozzák a klienseinket abban, hogy használják a javaslatainkat a szervezetükben, így elhatároztam, hogy irányt váltok, és elkezdek ezekkel a problémákkal foglalkozni. Azóta lenyűgöz, hogy ha egy szervezet egészségesebbé válik, mennyit képes fejlődni, mennyivel sikeresebb lesz, mennyivel másabb, mint a versenytársai.

Más könyveimtől eltérően "Az előny"-t nem történetként írtam meg, mert a téma olyan széleskörű, hogy nem fért volna bele egy történetbe. A múltban kicsit zártabb, korlátozottabb területekkel foglalkoztam – csapatmunka, értekezletek, dolgozói elkötelezettség – de ez alkalommal egy sokkal holisztikusabb, átfogóbb szemléletet használok a szervezetek fejlesztéséhez.

Azért valódi szervezetekről szóló történeteket is használtam, hogy megvilágítsam a mondanivalómat, s remélem, hogy az olvasók élvezik majd ezeket, és hasznosnak tartják a tanultak alkalmazásában.

Miért gondolja, hogy az információ és az innováció továbbá már nem versenyelőny?

A mindenütt hozzáférhető információk és a hihetetlenül gyors változások korában tovább már nem elég egyedül az intelligenciára építeni a versenyelőnyt. A szervezeti egészség megalapozza az emberi potenciál maximális kiaknázását, és közös célok mentén összehangolja a szervezetet.

A sikeres és a középszerű vállalatok közti meghatározó különbség kevésbé függ attól, hogy mit tudnak, vagy mennyire okosak az egyikben vagy a másikban, inkább attól, mennyire egészségesek.

Fel tudna sorolni három okot arra, hogy a szervezeti egészség miért tesz sikeresebbé?

Először is, azzal kezdem, hogy az egészséges szervezetek nem terepei a politikának és a zűrzavarnak. Ez lehetővé teszi az embereknek, élükön a vezetővel, hogy tanuljanak egymástól, meghatározzák a kritikus kérdéseket, és gyorsan helyrehozzák a hibákat. Az egészséges szervezetek gyorsabban dolgozzák fel a problémákat, és összpontosítanak a megoldásokra, mint működési zavarokkal, vagy politikai harcokkal küszködő ellenfeleik. Ez az előny azért jelentkezik, mert az „egészség”-nek van néhány megkülönböztető jellegzetessége, amely elősegíti a fenntartható siker elérését. Ezek az alábbiak:

1.Az Egészség előhozza az Intelligenciát. Egy szervezet, amely egészséges, idővel okosabbá is válik. Azért igaz ez, mert egy egészséges szervezet tagjai tanulnak egymástól, azonosítják a kritikus kérdéseket, és gyorsan helyrehozzák a hibákat. Gyorsabban dolgozzák fel a problémákat politikai játszmák, zűrzavar nélkül. Nem úgy tűnik, hogy az okosabb cégeket egészségesebbé teszi az intelligenciájuk. Valójában az inkább akadályoz, mivel a vezetők, akik az intelligenciára alapoznak, gyakran nehezen ismerik el a hibáikat, és nehezükre esik tanulni társaiktól. Nem annyira nyíltak és őszinték egymással, s ez késlelteti a hibák helyrehozását, és táplálja a politikai játszmákat. Az egészséges szervezet tanul a hibáiból, magabiztosan kezeli a kritikus kérdéseket, és folyamatosan fejlődik, egyre hatékonyabbá válik.

2. A multiplikátor hatás

Ha törődünk a szervezeti egészséggel, az hihetetlen előnyt jelent a szervezetnek, mert az egészség megsokszorozza az intelligenciát. Minél egészségesebb a szervezet, annál inkább képes kiaknázni, használni az intelligenciáját. A legtöbb szervezet csak a tudása, tapasztalata, intellektuális tőkéje töredékét használja ki. Az egészséges szervezet használja az egészet. Egy egészséges szervezet, mint egész, nagyobb, mint részeinek összege a sokszorozó hatás miatt.

3. Vezérelvek

Ha lépéseket akarunk tenni az egészség irányába, a szervezetnek fel kell sorakoznia 6 kritikus kérdés mentén, amelyek üzleti szempontból alapvetőek.

A válaszok a 6 kérdésre segítik az alkalmazottakat, hogy egyértelműen és magabiztosan legyenek képesek a szervezet érdekeinek leginkább megfelelő módon cselekedni, viselkedni, mert tudják, kik ők, mit akarnak elérni, és hogyan. (Lencioni szerint a 6 kulcskérdés: Miért vagyunk?; Hogyan viselkedjünk?; Mit csináljunk?; Hogyan leszünk sikeresek?; Mi a legfontosabb most?; Kinek mit kell tennie? MM)

Hogyan méri fel egy szervezet egészségi szintjét?

Ha valaki felajánlaná nekem, hogy egyetlen bizonyíték alapján értékeljem egy szervezet egészségességét, nem azt kérném, hogy láthassam a pénzügyi helyzetét, a termékeit, még azt sem, hogy beszélhessek az alkalmazottaival, vagy vevőivel; helyette megfigyelném a vezetői csapat egy értekezletét. Ez a helyzet az, ahol létrehozzák, megvitatják, működtetik az értékeket, ahol a stratégiai és taktikai döntéseket hozzák, megvizsgálják, véleményezik. A rossz értekezletek a születési helyei az egészségtelen szervezeteknek, és a jó értekezletek a kiindulópontjai a kohéziónak, az egyértelműségnek és a kommunikációnak.

Meg tud nevezni néhány egészséges szervezetet, amelyekre hivatkozik az új könyvében?

Sokan a hivatkozott cégek közül nem híresek. Kis vagy közepes méretűek, szerény vezetőkkel, akik csendesen nagy dolgokat visznek végbe a vevők és az alkalmazottak örömére. Azok számára, akiket a név érdekel, a Southwest Airlines különösen egészséges szervezet, a könyvben sokszor hivatkozom rá. Lehetőségem volt dolgozni a vezetői csapatával, és ők minden tettükkel kifejezték ezt a vezetéstől az alsó szintekig.

Forrás:

http://www.forbes.com/sites/danschawbel/2012/03/26/why-organizational-health-trumps-everything-else-in-business/

logo_tanacsadas

Kérdéseit munkatársunk telefonon vagy e-mailben megválaszolja.

Érdeklődöm

Klienseink mondták

K&H CSOPORT

"Én a mostani helyzetemben ennél sokkal hasznosabb tréningre nem nagyon tudtam volna menni. Ami tetszett, hogy jól egyensúlyozott az elmélet és a gyakorlat megfelelő arányával, nekem nagyon sok olyan konkrét dolgot adott, amire eddig nem, vagy nem tudatosan figyeltem, emiatt ezen változtatni fogok. Szóval bátran ajánlom mindenkinek! :-)

Jól felépített, arányos tréning, melyben kellő súllyal szerepel az elméleti alap, és annak gyakorlati alkalmazása is. Hasznosnak tartom azoknak, akik vezetői feladat előtt állnak, illetve azoknak is, akik már gyakorolják azt. A 3 teljes nap együtt töltött idő pozitív hatással volt a csapatkohézióra is.

Nemrég vettem részt a Vezetői 2. tréningen, ami nagyon nagy segítséget adott a vezetői gondolkodásom fejlesztésében, valamint a kollégáim fejlődését elősegítő coaching beszélgetések felépítésében, fontosságában. A tréning leghasznosabb részei számomra a közvetlen beosztottaim véleményének feldolgozása az én vezetői munkámról, valamint a coaching beszélgetési szituációs játék, amelynek a tapasztalatait be tudom építeni kollégáim valós fejlesztésébe. A tréningen nagyon jól éreztem magam, mivel rendkívül képzett és felkészült trénerünk volt (Szilágyi Tamás), aki folyamatosan figyelt mindenki aktív részvételére is.

A Concordia által tartott tréning alkalmával többféle technikát sajátítottam el, a tréning hatására határozottabban és nyíltabban lépek fel közönség előtt. A csoportos munkák alatt a társaimmal sokkal közelebb kerültünk egymáshoz, s olykor a puszta jelenlétünkkel segítettük egymást a közös feladatok ideje alatt. A tréning új magokat ültetett el bennem, új gondolatokat ébresztett, egy másik látószögbe helyezett. Mindent egybevéve, a Tamással eltöltött tréning mind csapatépítő, mind pedig személyiségfejlesztő foglalkozásként is tökéletesen megállta a helyét. Mindenkinek tiszta szívből tudom ajánlani, mert a komfortzónából kilépve nyílik meg a lehetőség a személyes fejlődésre.

Résztvevői visszajelzések

HR-esként, különféle karrier- és tehetségmenedzsment programok résztvevőinek támogatójaként már számos, Concordia (főként Szilágyi Tamás) által facilitált vezetői tréningen vehettem részt az elmúlt években. Rendkívül pozitív élmény volt számomra a sokféle csoporttal megélt tréning, ahol bár a tematika hasonló volt, mégis a különféle valós helyzetek átbeszélése, a saját élmények megosztása változatossá tette a programokat. Tamással együttműködésünk kezdetekor együtt dolgoztuk ki a tréningek tematikáját, struktúráját, majd a visszajelzésekre alapozva az évek során folyamatosan finomhangoltuk a felépítést, tartalmat. Könnyű volt a közös munka Tamás rugalmassága és magas szintű szakértelme miatt, a tréningek alatt pedig mindig nagyon figyelt a résztvevők ’rezdüléseire’. Jó érzés látnom, hogy a korábbi tréning résztvevők mennyi mindent beépítettek az ott hallottakból, tanultakból a mindennapi működésükbe."

Géczi Mirjam

Szenior HR tanácsadó

Főbb ügyfeleink

  • pa_mol
  • pa_sanmina
  • pa_kh2
  • pa_bert
  • pa_richter
  • benteler
  • Audi
  • Mvm
  • Gls
  • Mercedes