content/community.jpg

Vajon miért jelenti a szervezeti egészség az adu ászt az üzleti életben? (Dan Schawbel)

A szervezeti egészségről: Interjú Patrick Lencionival

Az interjúban Patrick beszél az új könyvéről, arról, hogyan tegyünk szert versenyelőnyre, miért meghatározó a szervezeti egészség a sikerhez stb.

Mi inspirálta „Az előny” megírását, és mitől más ez a könyv, mint a korábbiak?

Gyerekkoromtól érdekelt a szervezeti egészség, bár akkor ez még bizonyára nem volt tudatos. Emlékszem, ahogy a papám beszélt azokról a logikátlan és problémás dolgokról, amelyeket a vezetés tett a vállalatnál, és ez bántott engem.

Később, ahogy elkezdtem dolgozni egy stratégiai vezetési tanácsadó cégnél, gyorsan eljutottam arra a következtetésre, hogy különböző működési zavarok akadályozzák a klienseinket abban, hogy használják a javaslatainkat a szervezetükben, így elhatároztam, hogy irányt váltok, és elkezdek ezekkel a problémákkal foglalkozni. Azóta lenyűgöz, hogy ha egy szervezet egészségesebbé válik, mennyit képes fejlődni, mennyivel sikeresebb lesz, mennyivel másabb, mint a versenytársai.

Más könyveimtől eltérően "Az előny"-t nem történetként írtam meg, mert a téma olyan széleskörű, hogy nem fért volna bele egy történetbe. A múltban kicsit zártabb, korlátozottabb területekkel foglalkoztam – csapatmunka, értekezletek, dolgozói elkötelezettség – de ez alkalommal egy sokkal holisztikusabb, átfogóbb szemléletet használok a szervezetek fejlesztéséhez.

Azért valódi szervezetekről szóló történeteket is használtam, hogy megvilágítsam a mondanivalómat, s remélem, hogy az olvasók élvezik majd ezeket, és hasznosnak tartják a tanultak alkalmazásában.

Miért gondolja, hogy az információ és az innováció továbbá már nem versenyelőny?

A mindenütt hozzáférhető információk és a hihetetlenül gyors változások korában tovább már nem elég egyedül az intelligenciára építeni a versenyelőnyt. A szervezeti egészség megalapozza az emberi potenciál maximális kiaknázását, és közös célok mentén összehangolja a szervezetet.

A sikeres és a középszerű vállalatok közti meghatározó különbség kevésbé függ attól, hogy mit tudnak, vagy mennyire okosak az egyikben vagy a másikban, inkább attól, mennyire egészségesek.

Fel tudna sorolni három okot arra, hogy a szervezeti egészség miért tesz sikeresebbé?

Először is, azzal kezdem, hogy az egészséges szervezetek nem terepei a politikának és a zűrzavarnak. Ez lehetővé teszi az embereknek, élükön a vezetővel, hogy tanuljanak egymástól, meghatározzák a kritikus kérdéseket, és gyorsan helyrehozzák a hibákat. Az egészséges szervezetek gyorsabban dolgozzák fel a problémákat, és összpontosítanak a megoldásokra, mint működési zavarokkal, vagy politikai harcokkal küszködő ellenfeleik. Ez az előny azért jelentkezik, mert az „egészség”-nek van néhány megkülönböztető jellegzetessége, amely elősegíti a fenntartható siker elérését. Ezek az alábbiak:

1.Az Egészség előhozza az Intelligenciát. Egy szervezet, amely egészséges, idővel okosabbá is válik. Azért igaz ez, mert egy egészséges szervezet tagjai tanulnak egymástól, azonosítják a kritikus kérdéseket, és gyorsan helyrehozzák a hibákat. Gyorsabban dolgozzák fel a problémákat politikai játszmák, zűrzavar nélkül. Nem úgy tűnik, hogy az okosabb cégeket egészségesebbé teszi az intelligenciájuk. Valójában az inkább akadályoz, mivel a vezetők, akik az intelligenciára alapoznak, gyakran nehezen ismerik el a hibáikat, és nehezükre esik tanulni társaiktól. Nem annyira nyíltak és őszinték egymással, s ez késlelteti a hibák helyrehozását, és táplálja a politikai játszmákat. Az egészséges szervezet tanul a hibáiból, magabiztosan kezeli a kritikus kérdéseket, és folyamatosan fejlődik, egyre hatékonyabbá válik.

2. A multiplikátor hatás

Ha törődünk a szervezeti egészséggel, az hihetetlen előnyt jelent a szervezetnek, mert az egészség megsokszorozza az intelligenciát. Minél egészségesebb a szervezet, annál inkább képes kiaknázni, használni az intelligenciáját. A legtöbb szervezet csak a tudása, tapasztalata, intellektuális tőkéje töredékét használja ki. Az egészséges szervezet használja az egészet. Egy egészséges szervezet, mint egész, nagyobb, mint részeinek összege a sokszorozó hatás miatt.

3. Vezérelvek

Ha lépéseket akarunk tenni az egészség irányába, a szervezetnek fel kell sorakoznia 6 kritikus kérdés mentén, amelyek üzleti szempontból alapvetőek.

A válaszok a 6 kérdésre segítik az alkalmazottakat, hogy egyértelműen és magabiztosan legyenek képesek a szervezet érdekeinek leginkább megfelelő módon cselekedni, viselkedni, mert tudják, kik ők, mit akarnak elérni, és hogyan. (Lencioni szerint a 6 kulcskérdés: Miért vagyunk?; Hogyan viselkedjünk?; Mit csináljunk?; Hogyan leszünk sikeresek?; Mi a legfontosabb most?; Kinek mit kell tennie? MM)

Hogyan méri fel egy szervezet egészségi szintjét?

Ha valaki felajánlaná nekem, hogy egyetlen bizonyíték alapján értékeljem egy szervezet egészségességét, nem azt kérném, hogy láthassam a pénzügyi helyzetét, a termékeit, még azt sem, hogy beszélhessek az alkalmazottaival, vagy vevőivel; helyette megfigyelném a vezetői csapat egy értekezletét. Ez a helyzet az, ahol létrehozzák, megvitatják, működtetik az értékeket, ahol a stratégiai és taktikai döntéseket hozzák, megvizsgálják, véleményezik. A rossz értekezletek a születési helyei az egészségtelen szervezeteknek, és a jó értekezletek a kiindulópontjai a kohéziónak, az egyértelműségnek és a kommunikációnak.

Meg tud nevezni néhány egészséges szervezetet, amelyekre hivatkozik az új könyvében?

Sokan a hivatkozott cégek közül nem híresek. Kis vagy közepes méretűek, szerény vezetőkkel, akik csendesen nagy dolgokat visznek végbe a vevők és az alkalmazottak örömére. Azok számára, akiket a név érdekel, a Southwest Airlines különösen egészséges szervezet, a könyvben sokszor hivatkozom rá. Lehetőségem volt dolgozni a vezetői csapatával, és ők minden tettükkel kifejezték ezt a vezetéstől az alsó szintekig.

Forrás:

http://www.forbes.com/sites/danschawbel/2012/03/26/why-organizational-health-trumps-everything-else-in-business/

logo_tanacsadas

Kérdéseit munkatársunk telefonon vagy e-mailben megválaszolja.

Érdeklődöm

Klienseink mondták

VISTEON HUNGARY KFT.

"Zöldmezős beruházással indult a cégünk Magyarországon. A Concordiának meghatározó szerepe volt az Empowerment-en és az autonóm munkacsoportok működésén alapuló vállalatirányítási rendszer, szervezeti kultúra kialakításában, mely sikeres működésünk alapja. Köszönetem fejezem ki a Concordiának munkájukért."

Erdei Sándor

Emberi erőforrás igazgató

Főbb ügyfeleink

  • pa_mol
  • pa_sanmina
  • pa_kh2
  • pa_bert
  • pa_richter
  • benteler
  • Audi
  • Mvm
  • Gls
  • Mercedes