Önismeret és személyiségfejlesztés a Károli Gáspár Református Egyetemen.

„A tréningcsoportokban is egyre nagyobb az igény az önismeretre, a mélyebb megismerést segítő módszerek alkalmazására, a vezetői kompetenciákat és a munkahelyi közösségek személyközi kapcsolatait fejlesztő technikákra.”

Könnyü Elek (partner, vezető tanácsadó, tréner, klinikai szakpszichológus) több mint 10 éve, óraadóként oktat a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar,  Pszichológiai Intézet szakirányú továbbképzésében, csoportdinamika témakörben. Emellett önismereti csoportokat tart a Mentálhigiénés segítő szakember képzés hallgatóinak.

A Mentálhigiénés segítő szakember képzés iránt, az utóbbi években megnövekedett az érdeklődés, a jó néhány évvel ezelőtti felvehető hallgatói létszám a duplájára nőtt, jelenleg 75 fő a létszám keret.

A mentálhigiénés segítő szakember képzés iránti megnövekedett érdeklődés személyes motivációi sok tényezősek, azonban fontos kiemelni, hogy a diplomával rendelkező, felnőtt jelentkezők számára a lelki jelenségek, mint a személyközi kapcsolatok mozgatórugóinak holisztikus szemléletű, a hétköznapi történéseknél mélyebb szintű megismerése, megértése és átélése meghatározó motiváció.

Ehhez ad keretet az ún. „sajátélményű” önismereti folyamat, amelynek fókuszában a résztvevők személyes élményeinek és tapasztalatainak önreflexív feldolgozása mellett, a másoktól kapott visszajelzések, mint „valóság konstrukciók” elmélyítik az önismeretet, hozzájárulnak a mentálhigiénés szemlélet fokozatos kialakulásához, fejlődéséhez, mások élethelyzeteinek megértéséhez.

Az önismereti csoportok „folyamatjellegűek”, a részvétel saját döntés eredménye. A fejlesztés középpontjában az individuum áll, az „én”-nel összefüggő felismerések, az ebből következő belátások adják a csoportdinamikai történéseken keresztül az énkép, önelfogadás, önmagunk és mások árnyaltabb, tudatosabb felfogását. Az önismereti csoportok fejlesztő folyamatának további sajátossága a közösen megélt élményekből eredő, csoportkohéziót teremtő személyesség, intimitás, ami az egyén elakadásainak feloldásában is jelentős támogatást nyújt a csoportban résztvevők számára.

A szervezeti változásokat támogató tréningcsoportok és az önismereti csoportok célja egyaránt a változás, változtatás, az önmagunk és mások „működésének” felismerése, azonban a fejlesztés időtartama különböző. A tréningcsoportok a magatartás, viselkedés változtatását célozzák, a fejlesztés jellege inkább „pontszerű” és intenzív, noha szükségszerűen van önismereti vetülete. A korábbi évekhez képest a tréningcsoportokban is egyre nagyobb az igény az önismeretre (vezetői önismeretre), a viselkedést modellező strukturált tapasztalatszerző gyakorlatok mellett, a mélyebb megismerést segítő módszerek alkalmazására, a vezetői kompetenciákat és a munkahelyi közösségek személyközi kapcsolatait fejlesztő technikákra.



Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel:

Érdekel ez a terület