Mattering a Munkában – webinár összefoglaló 1.

Intertwined multicolored ropes

Júniusi webinárunkon a Mattering A Munkában témáját jártuk körül egyrészt a szervezethez való kötődés szempontjából, másrészt motivációs, illetve egyéni jóllét szempontból.

Mi is az a Mattering?

Az egyén észlelése és érzései arról, hogy milyen mértékben számít a körülötte lévő világnak. Ez egy általános definíció, aminek következő posztunkban a mélyére ásunk a munka világa szempontjából, de most maradjunk az első témánknál:

Kötődés a szervezethez

Ahogy a webinár beharangozójában is írjuk, a téma mind a munkáltatók/vezetők, mind a munkavállalók szempontjából központi. Az előbbi a munkaerő megtartás kihívásai miatt, az utóbbi pedig azért, mert az ébren töltött időnk felét munkával, sokan a munkahelyünkön töltjük. Fontos, hogy ez az idő szerves része legyen annak, amit az életünkként szeretnénk megélni – vagyis lényeges szükségleteink elégüljenek ki, örömforrást találjunk a munkában – ne egy letöltendő penzumnak tekintsük, amin kívül van az ÉLET.

Lővei Imre és Manohar Nadkarni: Az örömteli szervezet című könyvében (amit a Concordia csapatával közösen hoztak létre) egy soktényezős gráfban ábrázolja, hogy mik vannak hatással a szervezethez való kötődésre.

Az egyik első és leglényegesebb tényező a mattering, vagyis a fontosság érzete, ami már ebben a modellben is összekötődik a motivációval, itt McClelland 3 alapvető munkamotivációjával – hatalom, társulás és teljesítmény. Persze nem a mattering az egyetlen befolyásoló, de a későbbiekben látni fogjuk, hogy az itt különállóként megjelenő ágak mennyire össze vannak tulajdonképpen fonódva, hogyan eleme a fontosságérzet a kultúrának vagy a sokrétű kapcsolatoknak is.  

A modellt jól alátámasztja néhány válasz a webinár résztvevői „tollából”, hogy mi alakítja a szervezethez való kötődésüket:

„Vezetőmnek mennyire vagyok fontos, (tudja/érdekli, mi van velünk)”

„Már a kiválasztás is fontos – jelöltélmény, mi a véleményem a cégről, akár felvettek, akár nem. Aztán az onboarding milyen, és aztán hogy folyamatosan jól érzem-e magam? Fontos, hogy tudják mi van velem.”

„Az emberi tényező kiemelkedő.  Fontos része vagyok a csapatnak, fontos, amit végzek.”

„Elsősorban a kihívások, sikerélmények, lehetőség a tanulásra. Ezen felül legyen elég tere az embereknek.”

A következő rész tartalmából

A beszámoló második részében azt foglaljuk össze, hogy milyen forrásai vannak – elsősorban a munkára fókuszálva – a mattering élménynek. Milyen szervezeti, vezetői és munkatársi viselkedések erősítik. Kibontjuk az anti-mattering fogalmát is ami nem a mattering hiánya, hanem akár egyszerre lehet jelen az utóbbival.



Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel:

Érdekel ez a terület